Le film sans fin – La jetée

Ollivier Moreels presents the latest edition of Le film sans fin, an ongoing collaboration with artists, poets and musicians, in this case with Paul Leo Figerou for the performance,
Sigurlaug Didda Jónsdóttir for the poems and Arturo Gervasoni for the music. Jean-Louis Vincendeau has written as usual an accompanying poetic text which you can find below in the English translation and the original French version. La jetée can be seen here.

The filmed poems shown here are part of a set of four, visible in article 79 of the Film sans fin.

On the menacing and icy pier

The capricious veil unfolds immediately with the wind, far beyond what could be expected, signature of the furiously dishevelled kiss itself; an unusual dance then engages on a slippery ground of weathered, washed-out stones. A risky dance, marked by squalls and roaring waves; a melee with the elements which does not bode well about who will get away with it.

Like a character painted by Caspar David Friedrich, a fearless character approaching the sublime in view of the unleashed nature; his improvised performance embodies this desire for surpassing, this movement of the soul that initiates a “let’s go” even if we are not sure in advance of the destination.

Through his garment and his movements, he realizes a living sculpture at the highlights of his presence to the extremes. The struggle against the elements is also a dance, an imbalance constantly resumed, a dismay of the whole being, the boldness of being truly present in the immediate absolute, with and in this force of propulsion towards the light and for life.

The cameraman also suffers from the bad weather, he participates in the dance and wrestles under the same conditions; he follows and precedes the movements, the variations and the confusion that he captures, unfolds and deploys his images in rigour and clarity.

We encountered this incarnate spirit a first time, with this same veil, in meadows flooded to the horizon by a twilight of the apocalypse; its drift of pure solitary essence thus led it to the Ocean and to this menacing and icy pier.

One moment the figure disappears, black body in black water, and, right after, a tongue of white foam slowly comes to die on the strike.

Jean-Louis Vincendeau

Sur la jetée menaçante et glacée

Le voile capricieux se déploie immédiatement avec le vent, bien au-delà de ce qu’on pouvait attendre, signature de la bise elle-même furieusement décoiffée ; une danse insolite s’engage alors sur un sol glissant de pierres patinées, lessivées. Soit une danse risquée, marquée par les bourrasques et les vagues rugissantes ; un corps à corps avec les éléments qui ne présage pas de qui s’en sortira.

Tel un personnage peint par Caspar David Friedrich, intrépide personnage approchant le sublime devant la nature déchainée ; dans sa prestation improvisée incarne ce désir de surpassement, ce mouvement de l’âme qui fait « qu’on y va » même si l’on est pas sûr à l’avance de la destination.

Par son accoutrement et ses mouvements, il réalise une sculpture vivante aux moments forts de sa présence aux extrêmes. La lutte contre les éléments est aussi une danse, un déséquilibre sans cesse repris, un désarroi de l’être entier, la hardiesse d’être vraiment présent dans l’absolu immédiat, avec et dans cette force de propulsion vers la lumière et pour la vie.

Le cadreur subit également les intempéries, il participe à la danse, à la lutte dans les mêmes conditions ; il suit et précède les mouvements, les variations, la confusion qu’il capte, déplie, déploie ses images en rigueur et limpidité.

On a rencontré cet esprit incarné une première fois, avec ce même voile, dans des prairies inondées jusqu’à l’horizon par un crépuscule d’apocalypse ; sa dérive de pure essence solitaire l’a ainsi conduit jusqu’à l’Océan et jusqu’à cette jetée menaçante et glacée.

Un moment la silhouette disparaît, corps noir dans l’eau noire, et, juste après, une langue d’écume blanche vient lentement mourir sur la grève.

Jean-Louis Vincendeau

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